Concorso fotografico dedicato all'esplorazione visiva delle periferie
  • Home
  • Dedicato a
    • Ettore de Socio
    • Avellino e le sue periferie
    • “Gli incroci del caso” il libro
  • Il Concorso
    • Categoria “Open”
    • I Premi
    • Regolamento
  • Giuria
    • Augusto Pieroni
    • Generoso Picone
    • Fulvio de Socio
  • Vincitori Edizione 2025
    • Elena Prola
    • Nicolas Brunetti
    • Angelica Paciocco
    • Emanuele Gaudioso
  • Vincitori Edizione 2024
    • Daniel Menegoni
    • Alessandro Tegon
    • Serafino Fasulo
    • Isabella Subacchi
  • Catalogo 2024

SECONDO CLASSIFICATO

NICOLAS BRUNETTI, Cesena (FC), 1990

nicolasbrunetti.com

BIOGRAFIA

Nicolas Brunetti è un fotografo documentarista che realizza progetti a lungo termine di carattere sociale e ambientale. I suoi progetti fotografici raccontano storie di gruppi circoscritti di persone che vivono in condizioni di precarietà, esclusione sociale ed emarginazione. Le opere che realizza rivelano il punto di vista intimo e personale degli abitanti locali. Brunetti è stato selezionato per partecipare al programma di Fotografia Europea, Photograph-ER 2025. È finalista al Festival Off Arles per il Prix Révélation 2025 in Francia, è tra i vincitori di Angkor Photo Festival 2025, in Cambogia, e di “Present Is the New Future” della Fondazione Imago Mundi. Ha ricevuto una menzione d’onore al Trieste Photo Days 2024 ed è finalista del concorso fotografico internazionale Encontros da Imagem Emergentes 2024, in Portogallo. È anche finalista del concorso fotografico di National Geographic Italia nel 2018. Dal 2025 è anche assistente del fotografo Antonio Faccilongo.

INSHALLAH

Il progetto racconta storie personali e collettive di giovani musulmani nati e cresciuti a Ceuta, enclave spagnola in Africa: una periferia in bilico tra due continenti, dove i confini fisici e culturali sono labili e in continua trasformazione. Ceuta è una città di frontiera segnata da contrasti evidenti, con il tasso di disoccupazione più alto d’Europa (circa 30%). La serie è dedicata al tema della sospensione, condizione immanente del corpo e della mente che riflette la realtà di questi giovani, sospesi tra appartenenza e esclusione. Inshallah, parola araba che significa “se Dio vorrà”, racchiude la fede e la speranza di un futuro incerto. Il progetto esplora le aspettative, i desideri e i sogni dei ragazzi del barrio Príncipe Alfonso, quartiere prevalentemente arabo e geograficamente isolato, situato sulla collina al confine con il Marocco. Questo luogo, simbolo di marginalità, ha una storia complessa segnata da violenze, narcotraffico e radicalizzazione. La periferia di Ceuta si presenta come uno spazio di confine non solo geografico, ma soprattutto sociale e identitario, dove i giovani vivono un senso di sospensione tra opposti: il controllo interno di una comunità che li osserva, e il desiderio esterno di fuga; tra la quotidianità fatta di doveri e la ricerca di libertà; tra il rischio di entrare in circuiti criminali e la speranza di riscatto attraverso lo studio e il lavoro. Il paesaggio urbano e naturale è parte integrante della narrazione: il mare aperto rappresenta un confine fluido e liberatorio, mentre la “Valla”, barriera artificiale tra Spagna e Marocco, incarna un confine rigido e oppressivo. Inshallah è dunque una riflessione sulle periferie come luoghi e sentimenti di confine labile, spazi in trasformazione dove si ridefiniscono identità e appartenenze. Attraverso uno sguardo empatico e intimo, il progetto invita a superare pregiudizi e discriminazioni, riconoscendo nelle periferie europee un terreno comune di speranza e possibilità.

Yusef Ahmed Hossain (10) plays with a paper aeroplane at sunset near Benzù beach. Enveloped in golden light, his gesture evokes hope and a better future for the children of Ceuta. His gaze, turned towards the horizon over the sea, knows no barriers or boundaries.

Portrayed from one of the hills near Benzù, the Valla - the high fence separating Ceuta from Morocco - stands out in front of the “Mujer Muerta” mountain range. On the left side of the frame Ceuta stretches out, suspended between border and horizon.

Passport of Hadil Ahmed Hossain (22). The worn and almost illegible country inscription conveys the marginalised condition of the inhabitants of the barrio Príncipe Alfonso: they are Spanish but of Muslim culture, European but on Moroccan soil. Their identity and their sense of belonging to a specific nation fade, like the writing on their passports.

Rauia Harrous Chairi Kachaf (22) is portrayed in a play of light and shadow that recalls the kaleidoscopic course of life. The young woman's penetrating gaze reflects her determination to pursue a dream: to become a mother, build a family and stay and live in Ceuta. She is confident that she will find opportunity and stability in this city, but if not, she is ready to look elsewhere for the future she desires.

View of the barrio Príncipe Alfonso from the car park of the hospital in Ceuta. The neighbourhood, the protagonist of the photo series, stands on a hill on the border with Morocco. The small, colourful houses, leaning against each other, recall the precariousness of other poor, densely populated neighbourhoods in the world.

Ceuta, together with Gibraltar, is known as one of the two Pillars of Hercules that in antiquity marked the boundaries of the known world and metaphorically expressed the limits of human knowledge. In the barrio Príncipe Alfonso, one in two children drop out of school before having completed compulsory education. The photo shows the imposing sculpture of Hercules, a mythological hero, forcefully supporting the two columns. Ceuta is a gateway, a passage connecting two worlds.

The vigorous, amber-coloured bodies of the barrio boys emerge from the sea, suspended between the rocks of “La Ribera” beach. As they rise, their muscles tense and their movements determined, their momentum evokes the commitment to face difficulties and overcome life's challenges, symbolising the sense of precariousness that afflicts the youth of Ceuta.

Abdelmoemen Chakrani Bouad (19) is pictured in a moment of reflection outside the mezquita, after concluding the prayer for Eid al-Fitr, the festival marking the end of Ramadan. His dream is to become a successful singer and live peacefully in Ceuta, close to his family.

Bedroom of Hadil Ahmed Hossain (22). The boy is not portrayed, but his presence is felt through certain symbols: memories of the past, a football, some trophies won and a portrait of him. He dreams of becoming a football coach, but knows he will have to leave Ceuta to pursue it. Green is his favourite colour.

Mariam Mohamed Mohamed (20) sits outside a university lecture hall. Behind her, an austere array of portraits of professors - all men - emphasises the contrast between male authority and her solitary presence as she waits her turn for the exam. Mariam lives on the most dangerous street in the barrio Príncipe Alfonso, frequent scene of shootings, but dreams of contributing to the future of her city. She wants to become an English teacher and build a family.

Bedroom of Mariam Mohamed Mohamed (20). The inhabitants of the barrio Príncipe Alfonso are often perceived, in Ceuta and the rest of Spain, as marginalised people: poor, dangerous, willing to do anything to survive. From childhood, they live with a deep sense of social exclusion. Possessing the same material goods as their peers - such as the Barbie and Ken in the photo, ideal toys for every little girl - becomes a way of narrowing the gap and mitigating diversity.

Aissa Rouk El Masoudi (22) was born in Morocco, but grew up in Ceuta in the barrio Príncipe Alfonso. At sunset, she decides to go for a swim to relax and take a moment to think about her future. Aissa studies Computer Engineering at the University of Granada, Ceuta, and her dream is to design an application to improve people's lives.

A thorny branch of agave stands over the border between Spain and Morocco. For nature, there are no barriers: branches and roots extend as far as they can find space and strength. Just as the plant grows beyond the limitations imposed by man, its resistance becomes a symbol of an indomitable desire for freedom. While the barbed wire of the Valla tries to contain it, nature makes its way in, shattering physical boundaries with its vital and unstoppable force.

Rauia Harrous Chairi Kachaf (22) and Yasmina Fadal Sebti (18) wait for the sunset near Benzù, intent on wondering about their future. Yasmina's (right) dream is to be an actress. Rauia (left), on the other hand, appears resigned to job opportunities in Ceuta. The sense of abandonment that characterises the young people of the Principe Alfonso barrio emerges.

A blind arch along a street in the barrio Príncipe Alfonso becomes a metaphor for the condition of the neighbourhood's youth: access routes to their aspirations barred and opportunities denied. In spite of everything, the new generations tenaciously continue to search for possibilities to cross the threshold and look beyond.

Firas Ahmed Rifi (19) relaxes in the yard below his house after boxing training. He does not yet have a clear goal for the future, but dreams of a quiet and peaceful life. He would like to stay in Ceuta, although, in the absence of opportunities, he would be ready to try his luck elsewhere. He cares a lot about the reputation of his barrio and hopes that prejudices about the Príncipe will be overcome and that its inhabitants will be considered equal to all other fellow citizens.

The two pieces of bread floating in the sea are at the mercy of the current and the seagulls circling above them, ready to grab them at any moment. The photograph conveys two opposing sensations: on the one hand, lightness and the suggestive play of light on the water, with the seagulls in free flight; on the other, tension and anguish for what will happen a moment later. The future of the young people in the barrio is uncertain.

PREV GALLERY
NEXT GALLERY

info@concorsoperiferie.it

All Rights Reserved. 2024CopyrightⓒConcorsoperiferie.it C.F. DSCFLV73P26A509E

Gestisci Consenso
Per fornire le migliori esperienze, utilizziamo tecnologie come i cookie per memorizzare e/o accedere alle informazioni del dispositivo. Il consenso a queste tecnologie ci permetterà di elaborare dati come il comportamento di navigazione o ID unici su questo sito. Non acconsentire o ritirare il consenso può influire negativamente su alcune caratteristiche e funzioni.
Funzionale Sempre attivo
L'archiviazione tecnica o l'accesso sono strettamente necessari al fine legittimo di consentire l'uso di un servizio specifico esplicitamente richiesto dall'abbonato o dall'utente, o al solo scopo di effettuare la trasmissione di una comunicazione su una rete di comunicazione elettronica.
Preferenze
L'archiviazione tecnica o l'accesso sono necessari per lo scopo legittimo di memorizzare le preferenze che non sono richieste dall'abbonato o dall'utente.
Statistiche
L'archiviazione tecnica o l'accesso che viene utilizzato esclusivamente per scopi statistici. L'archiviazione tecnica o l'accesso che viene utilizzato esclusivamente per scopi statistici anonimi. Senza un mandato di comparizione, una conformità volontaria da parte del vostro Fornitore di Servizi Internet, o ulteriori registrazioni da parte di terzi, le informazioni memorizzate o recuperate per questo scopo da sole non possono di solito essere utilizzate per l'identificazione.
Marketing
L'archiviazione tecnica o l'accesso sono necessari per creare profili di utenti per inviare pubblicità, o per tracciare l'utente su un sito web o su diversi siti web per scopi di marketing simili.
Gestisci opzioni Gestisci servizi Gestisci {vendor_count} fornitori Per saperne di più su questi scopi
Visualizza le preferenze
{title} {title} {title}
Close
The Girl

HI, I’M ALICE JANE. I’M A PHOTOGRAPHER

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec eu lobortis erat. Aliquam lacinia nisi ipsum, non molestie diam molestie eu. Mauris tris tique rhoncus lectus, quis viverra dui pretium in. Vivamus luctus velit eget massa sollicitudin, et blandit nulla sagittis. Nulla elementum pharetra rutrum. Aliquam dapibus, urna vel consectetur pharetra, elit dui efficitur ipsum, nec pharetra erat ipsum eget justo. Nam efficitur diam sit amet ve hicula aliquam.

Send me an email :alicejane@kazron.com

Call me :1234 567 789

Close
Product Blog Gallery Portfolio
logo_mobile
  • Home
  • Dedicato a
    • Ettore de Socio
    • Avellino e le sue periferie
    • “Gli incroci del caso” il libro
  • Il Concorso
    • Categoria “Open”
    • I Premi
    • Regolamento
  • Giuria
    • Augusto Pieroni
    • Generoso Picone
    • Fulvio de Socio
  • Vincitori Edizione 2025
    • Elena Prola
    • Nicolas Brunetti
    • Angelica Paciocco
    • Emanuele Gaudioso
  • Vincitori Edizione 2024
    • Daniel Menegoni
    • Alessandro Tegon
    • Serafino Fasulo
    • Isabella Subacchi
  • Catalogo 2024